Twój problem

ul. Zygmunta Starego 31/1, 44-100 Gliwice
Godziny otwarcia pon – pt: 10:00-19:00

Zobacz jak wygodnie sfinansować leczenie w systemie ratalnym

Stomatologia

Strach przed dentystą jest zmorą dla wielu osób, ma nawet swoje naukowe określenie – dentofobia. Jego źródła najprawdopodobniej tkwią w negatywnych i bolesnych przeżyciach, których kiedyś doświadczyliśmy. Jednak dzisiejsza stomatologia niczym nie przypomina leczenia dentystycznego sprzed lat.

Dziś wszelkie zabiegi stomatologiczne odbywają się z uwzględnieniem jak największego komfortu pacjenta i bezstresowo. Służą temu różnego rodzaju sposoby znieczulenia od użycia podtlenku azotu, zwanego też gazem rozweselającym, po znieczulenie ogólne, które przebiega pod nadzorem doświadczonego lekarza.

W Arte Clinic systematycznie podnosimy świadomość naszych pacjentów, udowodniając im każdego dnia, że nowoczesne leczenie stomatologiczne może odbywać się bez bólu. Pacjentów, którzy boją się dentysty szczególnie, zapraszamy na wcześniejszą konsultację stomatologiczną, która może stanowić swojego rodzaju spotkanie adaptacyjne. Lekarz przedstawi wszystkie możliwe sposoby leczenia, wyjaśni nurtujace kwestie oraz dobierze odpowiedni plan leczenia.

Zdrowe dziąsła nie krwawią. Jeśli więc pojawi się ten problem, a nie jest spowodowany uszkodzeniem mechanicznym, oznacza to zaburzenia stanu zdrowotnego jamy ustnej. Rzecz należy skonsultować ze stomatologiem. Krwawiące dziąsło może być efektem rozwijającej się próchnicy, nadmiaru kamienia nazębnego i bakterii lub źle dopasowanej protezy. Czasem krwawienie wywołują stany zapalne, inne choroby lub niektóre leki. Dlatego istotne jest określenie przyczyny krwawienia oraz postawienie odpowiedniej diagnozy.

Szary odcień jednego z zębów najprawdopodobniej oznacza jego stan chorobowy. W takim wypadku konieczne jest wykonanie zdjęcia RTG, aby lekarz mógł zdiagnozować przyczynę oraz określić plan leczenia. Być może miazga zęba została zaatakowana przez bakterie i konieczne będzie podjęcie leczenia kanałowego. Po jego zakończeniu ząb możemy wybielić lub nałożyć na niego specjalną, ceramiczną koronę, dzięki której odzyska on barwę identyczną jak pozostałe zęby.

Inną przyczyną zmiany koloru zęba może być resorpcja wewnętrzna, obumieranie zęba na skutek wcześniejszego urazu, wada genetyczna i polekowa.

Z wiekiem zęby każdego z nas ulegają ścieraniu. Jest to zjawisko uzależnione od indywidualnych predyspozycji organizmu i może występować nawet u młodych osób. Nowoczesna stomatologia potrafi jednak powstrzymać ten proces. Jednym ze sposobów jest wykonanie szyn relaksacyjnych lub podwyższenie zgryzu poprzez odbudowę estetycznymi nakładami lub koronami. Za krótkie zęby to też bierne wyżynanie.
Czasami plomby, którymi wypełnione zostały ubytki w zębach, zmieniają swoją barwę. Dla wielu pacjentów stanowi to poważny dyskomfort, nie tylko w sytuacjach, gdy plomby widoczne są dla innych. W takim wypadku możemy pokryć wypełnienie nową warstwą, która barwą będzie pasowała do całości uzębienia. Może się zdarzyć, że w okolicach takiego zęba pojawiła się próchnica, należy wtedy wyleczyc zęba i wymienić całe wypełnienie.

Bywa, że całkiem przypadkowo ząb może się złamać lub pęknąć. To konsekwencja albo ugryzienia czegoś twardego lub innego nieszczęśliwego wypadku. Niezależnie od przyczyny należy jak najszybciej udać się do stomatologa, zabierając ze sobą ułamaną część (jeśli istnieje taka możliwość). Często bowiem udaje nam się zacementować ten fragment zęba, nie tracąc nic z estetyki uśmiechu pacjenta. Wszelkie braki możemy też uzupełnić za pomocą kompozytów.

W sytuacji, gdy nie ma szans na odbudowanie zęba, konieczne będzie jego usunięcie. Wówczas powstałą lukę w uzębieniu można zastąpić koroną zębową, mostem lub implantem. Z pewnością jednak w takiej sytuacji możemy pomóc odzyskać pełną estetykę jamy ustnej.

Przyczyną nieświeżego oddechu może być przede wszystkim niewłaściwa higiena, ale także próchnica, źle dopasowana proteza, pod którą pozostają resztki jedzenia lub stan zapalny jamy ustnej. W pierwszej kolejności należy udać się do stomatologa, by wyleczyć lub wykluczyć chorobowe źródła nieprzyjemnego oddechu. W Arte Clinic lekarz pomoże pozbyć się ubytków próchnicowych, kamienia nazębnego. Pokaże też najlepsze metody dbania o higienę jamy ustnej.

Przyczyn zgrzytania zębami jest bardzo wiele. Do najbardziej powszechnych należy tzw. bruksizm, czyli bezwiedne zgrzytanie zębami i zaciskanie szczęk zarówno w dzień, jak i w nocy. Wymaga bardzo specjalistycznego i podzielonego na wiele etapów leczenia. Nieleczony bruksizm może doprowadzić do wielu innych komplikacji w prawidłowym funkcjonowaniu jamy ustnej.

Czasem zgrzytanie zębami wynika z braków zębowych, nieprawidłowego wypełnienia zębów lub źle dopasowanych uzupełnień protetycznych. W takim wypadku warto skonsultować się ze stomatologiem, aby wyeliminować wszelkie nieprawidłowości. Pozostawienie ich w niewłaściwym stanie może doprowadzić do wielu niepotrzebnych powikłań, w tym ścierania się zębów, pękania szkliwa i powstawania ubytków szkliwa przy szyjkach. Konsekwencją może być odczuwalny ból w okolicach ucha i szyi, trzaski przy otwieraniu i zamykaniu ust, a także ból przy szerokim otwieraniu.

Odsłonięte szyjki zębowe nie są naturalnym zjawiskiem w obrębie jamy ustnej. Przywrócenie im naturalnego stanu wymaga wizyty u stomatologa, który sprawdzi przyczynę, w profesjonalny sposób oczyści zęby z kamienia nazębnego i zabezpieczy je specjalnym materiałem kompozytowym. Dodatkowo należy szczególnie zadbać o higienę jamy ustnej, używając miękkiej szczoteczki, która nie będzie podrażniać dziąseł.

Zazwyczaj z bólem głowy nikt nie udaje się do stomatologa. Jeśli wizyty u neurologa, okulisty, ortopedy czy też zabiegi akupunkturą nie dają rezultatu, należy zasięgnąć porady dentysty. Może się bowiem okazać, że źródłem dolegliwości są zaburzenia w pracy stawów skroniowo-żuchwowych.

Stawy skroniowo-żuchwowe znajdujące się po obu stronach głowy łączą żuchwę z czaszką, odpowiadają za prawidłowe przełykanie śliny, mówienie, a także przyjmowanie i przeżuwanie pokarmów. Jeśli dochodzi do nieprawidłowego położenia żuchwy w stosunku do czaszki, mamy do czynienia z tzw. chorobą okluzyjną, która powoduje niewłaściwą pracę stawów i napięcia mięśniowe. To może powodować ból głowy, zawroty, szum w uszach, a także ból i ucisk za oczami.

Lekarz stomatolog musi w tym wypadku określić stan stawów skroniowo-żuchwowych i wszelkie nieprawidłowości w ich pracy czy budowie. Formą leczenia tych anomalii może być zastosowanie aparatu ortodontycznego lub szyn repozycyjnych. Takie leczenie przywraca prawidłowy układ pomiędzy szczęką a żuchwą.